Sider

07.03.2015

Kjøleskapsgrøt

Photo: ladybird
Jeg er ikke kjempegod på frokoster i hverdagen, da trenger jeg noe som er godt, lett å få i meg og ikke for tørt og kjedelig. Dessuten er jeg ganske glad i senga på morgenkvisten, så jeg ligger heller noen minutter ekstra enn å bruke lang tid på frokosten. Da er kjøleskapsgrøt, eller overnight oats, helt perfekt. Det blandes raskt sammen kvelden før, står natten over i kjøleskapet og godgjør seg og er ferdig til å spises på morgenkvisten. Og det kan varieres i det uendelige. Grunnprinsippet er at du blander valgfri type melk med korn og frø og lar dette stå i kjøleskapet natten over. Ha gjerne over frisk frukt, nøtter eller litt syltetøy på morgenen for en ekstra piff.

Akkurat denne varianten som dere ser her er laget på vanlig melk, havregryn, chiafrø og linfrø. Jeg blander alt i en krukke eller et glass, sett inn i kjøleskapet, rør om etter fem minutter og gjenta gjerne en gang til hvis det skiller seg veldig. Husk mye væske siden kron og frø sveller i løpet av natten! På morgenkvisten helte jeg over litt blåbærsuppe (blåbærsuppe på kartong er kjøpt i Sverige). 

Så enkelt, næringsrikt og godt!
Google gjerne "kjøleskapsgrøt" eller overnight oats" for inspirasjon til ulike varianter av denne typen grøt.

Ingen kommentarer :